Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 17 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Hmotnostní optimalizace dolního integrálního panelu křídla velkého dopravního letounu dle předpisu CS-25
Bohýl, Tomáš ; Katrňák, Tomáš (oponent) ; Vlček, Dalibor (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá optimalizací vyztuženého integrálního panelu křídla letounu L-610 vzhledem k jeho únavové životnosti. Analýza byla provedena pomocí MKP, programu AFGROW a jazyka PYTHON.
Methodology of analysis of wing structure with respect to Widespread Fatigue Damage (WFD)
Bulko, Martin ; Augustin, Petr (oponent) ; Vlček, Dalibor (vedoucí práce)
The thesis presents the methodology for analyses of the widespread fatigue damage (WFD) susceptible structures. Firstly, the airworthiness regulations related to WFD for airplanes certified in compliance with FAR 23 in the category commuter are introduced. Methods of fatigue calculation and crack growth prediction follow. Solutions to stress intensity factor for basic crack configurations are presented in a closed form or in a tabular form. Central part of the work is a development of the algorithm AIMA, which provides complex analysis of the structure with respect to multiple site damage. Validation is performed on the bottom wing panel splice joint fatigue test specimen, followed by the analysis of the real L 410 NG bottom wing panel splice joint.
Únavové chování hořčíkových slitin AZ31 a AZ61
Gejdoš, Pavel ; Lukáč, Pavel (oponent) ; Kohout, Jan (oponent) ; Podrábský, Tomáš (vedoucí práce)
Tato dizertační práce se zabývá únavovým chováním hořčíkových slitin AZ31 a AZ61 odlitých pokročilou metodou lití squeeze casting. Na základě regresních funkcí a naměřených únavových dat byly určeny únavové parametry těchto slitin. Práce dále zasahuje do oblasti šíření únavových trhlin ve slitině AZ31. Bylo provedeno měření rychlosti šíření únavových trhlin na modifikovaných válcových zkušebních tělesech. V práci jsou také nastíněny možnosti popisu únavového chování slitiny AZ61 v oblasti extrémně nízkocyklové únavy.
Predikční modely únavové životnosti
Hurta, Filip ; Vaněk, František (oponent) ; Sladký, Martin (vedoucí práce)
Vyhodnocení únavové životnosti je zásadní pro stanovení provozních možností mechanických součástí. V práci jsou rozebrány principy, kterými se únava materiálu řídí. Důraz je kladen na přístup založený na lineární elastické lomové mechanice a na zatěžování proměnnou amplitudou. Existují matematické modely, které popisují podmínky v místě porušování. V práci jsou popsány vybrané modely založené na lomové mechanice. Na základě provedené rešerše byl vytvořen počítačový program, řešící růst trhliny v tělese, v závislosti na definovaném zatěžování. Tento program neuvažuje interakční efekty v průběhu sekvence zatěžování. Validace výstupu programu byla provedena srovnáním s výsledky výpočtů a testů z literatury. Data korelují s neinterakčními predikcemi, avšak srovnání se skutečným stavem prokazuje význam interakčních vlivů při složitém zatěžování.
Fatigue Crack Growth Retardation Techniques for the Integral Airframe Structure
Jetela, Václav ; Růžička, Milan (oponent) ; Petrásek, Miloslav (oponent) ; Klement, Josef (vedoucí práce)
A problem with fast crack propagation arose from utilizing integral airframe structure. One of the techniques to slow down crack propagation and prolong the fatigue life is the application of crack retarder. The aim of this thesis is to compare the performance of additively manufactured crack retarders with bonded ones in terms of the fatigue life, crack growth rate and delamination. In case of the bonded crack retarders; no attention has been paid to the crack retarders made of stainless steel. The stainless steel appears to be a suitable candidate for its coefficient of thermal expansion close to the aluminum, high strength and elastic modulus. Regarding the additively manufactured crack retarders, little or no attention has been paid to the crack retarders made of metals different than the base structure. To address this research gap, two distinctive technologies were selected: cold spray and ultrasonic consolidation. Using the cold spray, the titanium and stainless steel crack retarders were deposited. Using the ultrasonic consolidation, the stainless steel crack retarders were welded. In the experimental work, the crack advance was visually observed. The crack retarder delamination was monitored using the pulsed thermography with subsequent Thermographic Signal Reconstruction. Bonded stainless steel crack retarders proved to be an suitable alternative to the already proven carbon fibre crack retarders. Stainless steel retarders significantly lowered the fatigue crack growth rate which resulted in longer fatigue life. However, all cold sprayed crack retarders accelerated crack growth rate and led to the specimen's premature failure. Ultrasonically consolidated crack retarder with two steel layers was the most effective in the life prolongation. The study also proved, that the delamination in the ultrasonically consolidated metal laminates can be detected using pulsed thermography.
Hmotnostní optimalizace dolního integrálního panelu křídla velkého dopravního letounu dle předpisu CS-25
Bohýl, Tomáš ; Katrňák, Tomáš (oponent) ; Vlček, Dalibor (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá optimalizací vyztuženého integrálního panelu křídla letounu L-610 vzhledem k jeho únavové životnosti. Analýza byla provedena pomocí MKP, programu AFGROW a jazyka PYTHON.
Fatigue crack initiation and growth in 316L steel in torsional cyclic loading
Karol, Michal ; Chlupová, Alice ; Mazánová, Veronika ; Kruml, Tomáš
Fatigue crack initiation and growth study in 316L austenitic stainless steel was made in cyclic\ntorsion. The experiments on hollow cylindrical specimens were performed at room temperature using fully reversed shear strain controlled cycles. The specimens used were polished mechanically and electrolytically to enable surface damage and crack propagation observation using optical light microscope, SEM. It was found that high density of extrusions and intrusions are formed on the specimen surface due to cyclic loading. TEM observations revealed that dislocation arrangement in well-known ladder-like structure is responsible for the localization of cyclic plastic deformation and for the origin of surface roughness in which the fatigue crack nucleate. The path of fatigue cracks leading to failure was observed, too. The crack path\nwas found to be dependent upon the applied shear strain amplitude.
Methodology of analysis of wing structure with respect to Widespread Fatigue Damage (WFD)
Bulko, Martin ; Augustin, Petr (oponent) ; Vlček, Dalibor (vedoucí práce)
The thesis presents the methodology for analyses of the widespread fatigue damage (WFD) susceptible structures. Firstly, the airworthiness regulations related to WFD for airplanes certified in compliance with FAR 23 in the category commuter are introduced. Methods of fatigue calculation and crack growth prediction follow. Solutions to stress intensity factor for basic crack configurations are presented in a closed form or in a tabular form. Central part of the work is a development of the algorithm AIMA, which provides complex analysis of the structure with respect to multiple site damage. Validation is performed on the bottom wing panel splice joint fatigue test specimen, followed by the analysis of the real L 410 NG bottom wing panel splice joint.
Únavové chování hořčíkových slitin AZ31 a AZ61
Gejdoš, Pavel ; Lukáč, Pavel (oponent) ; Kohout, Jan (oponent) ; Podrábský, Tomáš (vedoucí práce)
Tato dizertační práce se zabývá únavovým chováním hořčíkových slitin AZ31 a AZ61 odlitých pokročilou metodou lití squeeze casting. Na základě regresních funkcí a naměřených únavových dat byly určeny únavové parametry těchto slitin. Práce dále zasahuje do oblasti šíření únavových trhlin ve slitině AZ31. Bylo provedeno měření rychlosti šíření únavových trhlin na modifikovaných válcových zkušebních tělesech. V práci jsou také nastíněny možnosti popisu únavového chování slitiny AZ61 v oblasti extrémně nízkocyklové únavy.
Proceedings of the 16th International colloquium Mechanical Fatigue of Materials
Polák, Jaroslav ; Kruml, Tomáš ; Man, Jiří
The XVI International Colloquium on Mechanical Fatigue of Metals was organized by the Institute of Physics of Materials, Academy of Sciences of the Czech Republic in Brno, in September 24-26, 2012. The Colloquium has been opened to participants from all countries interested in the subject of fatigue of metallic materials. The proceedings contains 39 abstracts of 35 oral and of 4 poster contributions by 122 authors from 18 countries to be presented during the Colloquium.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 17 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.